Personlig pålogging med og uten Feide
Det anbefales at både ansatte og elever logger inn med Feide. Ansatte kan også logge inn med e-post adresse og et selvvalgt passord, og elevene med skolens brukernavn og felles elevpassord. Ansatte som ligger inne med e-post i systemet kan få tilsendt kortfattet info, manualer, skolens brukernavn og felles passord via you-portalen.no/bestilling. Manualen finnes også her.
Hjelp til å logge på YOU-portalen
Ansatte:
- Feide er enklest: Gå til you-portalen.no, og klikk på det røde Feide-symbolet. Dersom din skoleeier mangler under "Velg din tilhørighet", kan du ta kontakt med skoleeier, og be dem åpne for pålogging til tjenesten "YOU-portalen og Blokkvalg".
- Har du tilgang, men glemt brukernavn og passord? Bestill nytt passord på you-portalen.no/login/bp_brukerreg.aspx.
- Kjenner du skolens brukernavn og felles administratorpassord? Velg tjeneste på you-portalen.no, oppgi brukernavn og passord i feltene under skole/rådgiver, klikk [Logg inn], og følg instruksjonene.
- Kjenner du ikke skolens brukernavn og felles administratorpassord? Ta kontakt med en administrator ved din skole. Hvis du er usikker på hvem det er, finner du kontaktinfo på følgende side: you-portalen.no/bestilling.
- Har samtlige administratorer sluttet? Ta kontakt med Skoledata på post@skoledata.no.
Elever:
- Feide er enklest: Gå til you-portalen.no, og klikk på det røde Feide-symbolet (dette fungerer kun dersom skoleeier har åpnet for pålogging til YOU-portalen; dvs. at din skoleeier er å finne under "Velg din tilhørighet").
- Elever kan også logge inn med skolens brukernavn og felles elevpassord (disse ser du ved å logge inn og klikke "Brukertilgang og passord" nederst i hovedmenyen). (PS: For Karrierepermens del, benytter eleven disse kun for å opprette sin personlige brukerkonto. Eleven fyller da inn skolens brukernavn i det øverste feltet, lar det midterste stå tomt, og felles elevpassord i det nederste. Etter at brukerkontoen er opprettet, logger eleven inn med skolens brukernavn i øverste, elevens brukernavn i midterste, og elevens personlige passord i nederste.)
Hjelp til administrering av brukertilgang (til deg som bestilte systemet og/eller er administratorbruker)
Nye brukere kan søke om tilgang ved å logge inn med skolens brukernavn og felles administratorpassord. Du som har administratortilgang finner disse opplysningene ved å logge inn til en av tjenestene, og klikke "Brukertilgang og passord" nederst i hovedmenyen. Brukernavn og passord vil da fremkomme, og man kan her også klikke for å få mer veiledning tilsendt på e-post – inkludert påloggingsopplysningene. Man kan også redigere brukerlisten ved å legge til eller fjerne brukere eller tilganger.
Det anbefales at følgende fire punkter gjøres tilgjengelig internt, for eksempel på skolens interne nettsider eller i standardskriv til nyansatte og vikarer (IT- eller webansvarlig ved skolen / skoleeier (fylke/kommune) kan hjelpe til med dette):
Slik bestiller du tilgang til YOU-portalen:
|
Når en ansatt søker om tilgang, vil administratoren(e) motta forespørselen på e-post. Hak bort alt som brukeren ikke skal ha tilgang til (NB! Det anbefales å begrense antall administratorer til én eller to, dvs. antallet som har hake under "Adm"). Straks du har gitt tilgang, får brukeren tilsendt en e-post med lenke til innloggingssiden. Brukerne kan også logge inn med Feide, dersom skoleeier har åpnet for Feide-pålogging til YOU-portalen. Hvis du ikke har tilgang til å logge inn via Feide, kan du ta kontakt med skoleeier og be om Feide-tilgang til tjenesten "YOU-portalen og Blokkvalg".
Slik ser "Brukertilgang og passord"-siden ut, hvor man tilpasser tilgangen: